آموزش مجازی موسیقی چقدر مفید است؟/ انتشار چند کتاب آموزشی
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۲۲۰۲۴
یک مدرس دانشگاه و آهنگساز معتقد است که برگزاری کلاسهای آنلاین مباحث نظری حوزه موسیقی موثرتر از مباحث عملی و اجرایی است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمیدرضا دیبازر مدرس دانشگاه، آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی «فوژان» در پاسخ به پرسشی مبنی ارزیابی خود از برپایی کلاسهای آنلاین موسیقی در فضای مجازی طی روزهای کرونایی توضیح داد: به طور طبیعی کلاسهای آموزشی موسیقی به دو دسته گروهی و انفرادی تقسیم میشوند که در این مجال تقسیمبندی کارگاهها به دو حوزه مباحث نظری و مباحث عملی، بخشبندی میشوند که این شرایط نیز میتواند بحث ارزیابی را متفاوتتر کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: برخی از دروس دانشگاهی هستند که مدرسان میتوانند در قالب کلاسهای آنلاین آن را انجام دهند. اما برخی از سرفصلهای آموزشی از جمله سلفژ مستلزم حضور استاد و شاگرد در یک کارگاه یا کلاس آموزشی است و به اعتقاد من نمیتواند در چارچوب آنلاین قرار گیرد. نکته حائز اهمیت اینجاست که در همین کلاسهای آنلاین تئوری ماجرا به شاخههای جداگانهای تقسیم میشود که عمدتاً متمرکز بر کلاسهای عملی همچون نوازندگی و تئوری است. به هرحال همه این موارد که به آن اشاره کردم باید در چارچوبهای علمی و آموزش اصولی باشد که طبیعتاً کار هر مدرسی نیست و او باید نسبت به تمامی این موارد آگاهی داشته باشد. بنابراین نمیتوان گفت که برپایی این کلاسها خوب است یا بد؟
این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به دیگر فعالیتهایش طی روزهای کرونایی گفت: طی هفتههای اخیر مشغول نگارش و تکمیل جلد دوم کتاب «هیچ وقت دیرنیست» هستم که ظاهرا جلد اول آن با مخاطبان ارتباط خوبی گرفته است. این کتاب تلاش کرده که به زبان ساده برای کسانی که دوست دارند موسیقی را به شیوه درستی یاد بگیرند، به طرح نکاتی بپردازد.
دیبازر ادامه داد: طبق برنامهریزیهای انجام گرفته چاپ دوم کتاب «سلفژ» نیز با اصلاحاتی آماده انتشار است. در این کتاب تلاش کردهام مباحث آموزشی مربوط به «سلفژ» که طی سالهای اخیر با روشهای گوناگون و بعضاً غیرعلمی به دانش آموختگان و هنرجویان عرصه موسیقی ارائه کردم را در قالب سرفصلهای دانشگاهی با مشاوره تعدادی از استادان معتبر حوزه دانشگاهی را پیش روی مخاطبان قرار دهم. این اثر یک کتاب کاملاً دانشگاهی است که به هیچ عنوان با روش شخصی ارائه نشده بلکه فضایش به گونهای است که معلمان این بار با سرفصلهای ثابت موضوع سلفژ روبه رو میشوند.
منبع:مهر
منبع: دانا
کلیدواژه: کلاس های آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۲۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
« نئوتنالیتی » شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
۲ آلبوم «نئوتنالیتی» اثر سیاوش دمیریان و «قاوال مکتبی» با هنرمندی خدایار خدادوست عنوان ۲ آلبومی هستند که به تازگی در دسترس مخاطبان موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی ایران قرار گرفته است. به گزارش مهر، آلبوم های «نئوتنالیتی» و «قاوال مکتبی» ۲ پروژه جدید در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقایی هستند که با هنرمندی سیاوش دمیریان و خدایار خدادوست در قالب ۲ اثر مجزا منتشر شده اند. «نئوتنالیتی» عنوان یکی از تازه ترین مجموعه های منتشر شده حوزه موسیقی است که با هنرمندی سیاوش دمیریان و در حال و هوایی متفاوت پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. آهنگسازانی چون محمدسعید شریفیان، امیر علوی، فریبا علیپور، رضا والی، مهسا سیاوشی و مهران روحانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت. «چند سال پیش» به آهنگسازی مهران روحانی، «بلوهانس» به آهنگسازی رضا والی، «فانتزی» به آهنگسازی محمدسعید شریفیان، «۹ هایکو برای پیانو» به آهنگسازی مهسا سیاوشی، «لونتیک» به آهنگسازی فریبا علیپور، «الژی» و «۳ اسکچ برای پیانو» به آهنگسازی امیر علوی از جمله آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند. آلبوم «قاوال مکتبی» نیز با هنرمندی خدایار خدادوست اثری در حوزه موسیقی منطقه آذربایجان است که در قالب پروژه بی کلام در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. «مارش»، «جنگی»، «آذری»، «بلدی»، «یاللی»، «استرومبا»، «آت قاجدی»، «لیریک»، «آرازباری منصوریه»، «ترکمه»، «قوشاشاپالاخ»، «میرزه ای واغزالی»، «شالاخو»، «قزافی»، «قایتاغی»، «لزگی»، «آغیر- کند»، از جمله آثاری هستند که در این آلبوم پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند. این پروژه موسیقایی چندی پیش موفق به دریافت جایزه باربد و مقام اول در بخش ویژه پژوهشی موسیقی نواحی در سی ونهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر هم شده بود. کانال عصر ایران در تلگرام